Myter

Her skal vi avlive de vanligste mytene om veganere

«Vegansk kosthold er ikke sunt»

Snarere tvert imot! Det kan være svært mye sunnere! Å spise vegansk mat er som annen mat, du er hva du spiser. Bryr du deg om hva du spiser, så putter du også de riktige tingene i munnen din og kroppen din vil belønne deg for det. Du vil lett få i deg de 5 porsjonene med frukt og grønt hver dag, som helsemyndighetene anbefaler. Du vil ofte ligge nærmere 10! Du vil ha lavere kolesterol (eller ingen), for plantebasert mat inneholder ikke kolesterol. Overvekt, som begynner å bli et stort problem i den vestlige verden er ofte fraværende hos veganere. Kreft og spesielt tykktarmskreft og prostatakreft er ikke like vanlig hos veganere. Se gjerne videoen til Dr. Greger, The leading causes of death

«Veganere/ vegetarianere trenger kosttilskudd og kan få mangelsykdommer»

Ved å spise riktig mengde frukt, grønnsaker, bønner, linser og kornprodukter, vil naturen gi deg alt du trenger. Den er ferdig pakket med karbohydrater, fett, vitaminer, proteiner og mineraler. Soyamelk er tilsatt B12, men akkurat dette kosttilskuddet burde du ta. De som spiser kjøtt får dette også som kosttilskudd. Forskjellen er bare det at kuen får en sprøyte med B12, siden de ikke er ute å spiser slik de burde gjøre. Når dyret har dette i kroppen og vi spiser dyret, så får vi dekket behovet for B12. Når vi selv kan ta dette kosttilskuddet er det ingen grunn til å spise dyret. Jeg vil anbefale nye veganere å prøve nettsiden Cronometer hvor du kan logge ditt matinntak, så vil du se at du knuser dagens minimumsverdier lett som bare det. Her ligger du fort et sted mellom 100-300%.
Tror du virkelig at du får i deg alt du trenger til enhver tid? Når sjekket du sist ditt inntak?

«Veganisme er en spiseforstyrrelse»

Veganisme er ingen diett. Det er ingen religion og det er ihvertfall ikke en spiseforstyrrelse. Veganisme er et etisk standpunkt og en levemåte basert på respekt for alt levende, dyr inkludert. Veganere har et plantebasert kosthold og unngår all mat av animalsk opprinnelse. Det vil si at dietten ekskluderer kjøtt, fisk, skalldyr, egg, meieriprodukter og honning, og andre ingredienser som stammer fra dyr. Veganere unngår også å benytte dyreprodukter som lær, pels, ull, silke osv. og veganere unngår å støtte produksjonsformer som utnytter dyr, så langt det er mulig. Veganere støtter ikke dyreforsøk og unngår produkter som er fremstilt ved bruk av forsøk på dyr, som kosmetikk, hudpleie- og husholdningsartikler. Veganere støtter heller ikke underholdningstjenester som baserer seg på utnytting av dyr, som sirkus, akvarier og kommersielle dyrehager. Veganere er også imot pelsdyrindustrien og alle former for jakt og fangst. Veganisme er en undergruppe av vegetarianisme. Ulik de tidlige vegetarforeningene som ekskluderte kjøtt og fisk fra kostholdet av rent helsemessige årsaker, er veganeres fremste formål å unngå utnytting, lidelse og død for dyr. Veganere mener at samfunnets utnytting av dyr bør avskaffes og erstattes med humane alternativer.

«Man må drikke melk for å få nok kalsium»

Hvem er det ikke vi har blitt hjernevasket av hele vårt liv? Jo, meieriprodusentene. Bare tenk deg litt om. Hvis melk inneholder kalsium, hvor får kyrne kalsium fra? De spiser gress, ikke sant! Du finner mye kalsium i grønne grønnsaker og mandler. Det er også bevist at melk inneholder proteiner som trekker kalsium ut av benet og er den ledende grunnen til benskjørhet. Land som har høyt inntak av melk har også høyt inntak av benskjørhet. Land som ikke drikker melk, her ingen. Myndighetene ser kun på kalsiumnivået i melken, ikke den sammensatte virkningen av dette. Se denne videoen for mer informasjon

«Veganere er hippier»

Noen er kanskje det, men folk er forskjellige! Veganere kan du finne blant folk fra alle mulige deler av verden, fattig eller rik og blant alle religioner. Felles for veganere er kanskje det at de våger å skille seg ut i mengden og stå for de de mener er riktig. Du finner veganske bodybuildere, forretningsfolk, artister, skuespillere og folk fra alle samfunnslag som er veganere. Kanskje du også en dag tør å ta steget helt ut?

«Vegansk diett egner seg ikke for barn»

Helsemyndighetene anerkjenner godt planlagte vegetariske koster som velegnede gjennom alle livets faser, inkludert gravide, ammende mødre, spedbarn, barn og unge, og idrettsutøvere. Det handler bare om å gi riktig ernæring. Noen mennesker feiler dessverre denne oppgaven, men å skylde på egg, meieriprodukter og kjøttmangel blir helt feil. Det er tross alt ganske mange foreldre som spiser dette selv og gir dette til barna og allikevel underernærer barna sine. Skal du ha et frisk barn er det uansett best å styre unna disse produktene da de ikke egner seg som menneskeføde.

«Å være veganer er vanskelig»

Den som mener det å være veganer er vanskelig, bryr seg mer om sin egen smakssans enn om dyrene. Det er ikke vanskelig i det hele tatt å velge bort dyreprodukter når du vet hva som ligger bak. Det er slaveri, utnyttelse, tortur og drap. Når vi lever i en verden der vi har mat i overflod er det egoistisk å spise dyr for sin egen nytelse.