Innkjøp og matvarer

Dette handler du på matbutikken

Frukt og grønnsaker er det bare å hamstre. Her er alt trygt, så kjøp alt du ønsker. Det er selvfølgelig praktisk å ha noe som holder seg litt lengre, så hermetiske og frosne grønnsaker er greit å ha.


Brød er stort sett trygt. Bare styr unna rundstykker med ost på og sjekk innholdsfortegnelsen.


Melk erstattes av soyamelk, havre, ris, mandel eller kokosmelk. Vi anbefaler Alpro Soya Orginal da denne er tilsatt D, B6 og B12- vitaminer og den smaker godt og er fyldig.


Til baking kan egg kan erstattes på mange måter. Mange matbutikker har blant annet en egg-erstatning som er billig og drøy. Chia frø kan brukes samt mye annet.


Savner du eggerøren til søndagsfrokosten kan denne lages enkelt med tofu.


Ikke all pasta inneholder egg. Spagetti er ofte trygg. Du får også tak i lasagneplater, så du kan fortsatt lage alle dine favoritt pastaretter! Det samme gjelder nudler.


Pitabrød, nanbrød og pizzabunn er ofte OK. Eldorado sine er trygge.
Styr unna den gule pakningen med naan brød til Santa Maria da denne ikke er vegan.
Fajitas er vegan, så tacokvelden er trygg!


Sjokolade finnes, men er ofte med melk, men Søstrene Grene har en knallgod til 20,-
På den nye pakningen til Vivani står det nå vegan nede sammen med bio.
Ellers har Kiwi og Rema en melkefri til ca 40,-


Bønner og linser er en sterkt undervurdert og alt for lite brukt matvare i den Norske kosten. De inneholder mye proteiner og gir mye næring. Når du skal erstatte kjøtt, så erstatt det med bønner. Det betyr ikke at du bare skal koke opp noen bønner og servere de som de er heller. Det finnes minst like mange måter å tilberede bønner som det er å tilberede kjøtt. Husk også ris, couscous, quinoa og bulgur.


Et eksempel på kreativ bruk av bønner og linser er ferdigproduktene til Hälsans Kök. Disse finner du i alle matbutikker. Så da har du noe til de dagene du trenger en rask middag. Bare pass på at selv om alle disse er vegetar, så er ikke alle vegan. De har byttet ut noen av disse den siste tiden og flere har blitt vegan. Som med alle ferdigprodukter er disse vesentlig dyrere enn å lage de hjemme.


Av andre erstatningsvarer til kjøtt burde du prøve tofu, tempeh og seitan. Tofu er laget av en tykk soyamelk, mens tempeh er fermenterte soyabønner. Seitan er laget av hvetegluten, så denne passer ikke til alle. Tempeh og seitan er begge veldig faste og med god tyggemotstand. De er fullgode erstatninger til kjøtt og noe alle kan like. Disse har også svært mye proteiner.


Til en enkel dessert kan vi anbefale Alpro sin sjokolade eller vaniljepudding. De har også sjokolademelk hvis du ønsker det. I frysedisken får du kjøpt is som ikke inneholder melk. Sorbet er også en sikker vinner!


Hvis du er av typen som ønsker smør på brødskiven, så gå for Soft Flora Spesial. Den grønne pakningen som også er plantemargarin inneholder melk, så den har et svært misvisende navn. Spesial derimot er melkefri.


Ingen Pizza uten ost, så ja du får tak i vegan ost også. Her får du blant annet cheddar, og mozzarella.


Som kremen på verket, kan du selvfølgelig få soyafløte! Disse smaker utmerket og du kommer ikke til å savne kropsvæske fra ku noe mer!

For en komplett liste over veganske matvarer

Veg-veg – komplett liste

For inspirasjon til vegansk mat anbefaler vi disse sidene

Nettside: Veganmisjonen
Nettside: Veg-veg
Youtube: Cheap Lazy Vegan
Youtube: The Vegan Corner