Vegansk bacon

Vegansk bacon kan lages av 2 forskjellige ingredienser. Tofu eller rispapir. Ja, du leste riktig. Rispapir!! Jeg har testet ut facon (som veganersamfunnet liker å kalle det) av tofu før, og det falt ikke helt i smak, så derfor måtte jeg teste om rispapir ble bedre, og gjett om det ble. Dette baconet/faconet kunne jeg helt seriøst spist hver dag. Oppskriften fant jeg her

Ingredienser (4-6 porsjoner):

  • 8 rispapir
  • 2 ss nøytral olje
  • 3 ss soyasaus
  • 3 ss nutritional Yeast (næringsgjær)
  • 1/2 ts liquid smoke
  • 1/2 ss lønnesirup
  • 1 krm pepper
  • 1 pinch med chili pulver

Fremgangsmåte:

  1. Forvarm ovnen til 200 grader
  2. Bland godt sammen alle ingrediensene til marinaden i en vid bolle. Fylle en annen vid bolle med vann.
  3. Dekk et stekebrett med bakepapir.
  4. Klipp rispapirene i 2,5-3 cm brede strimler (hvis de brekker opp bruk en skarp kniv). 
  5. Ta to og to strimler. Hold de sammen mot hverandre og dypp de raskt i vannet. De skal nå klistre seg til hverandre. Trykk ut evt. vann som er mellom lagene. 
  6. Dypp rispapirene godt i marinaden og legg de på stekebrettet. Er det endel marinade igjen, så kan du gå over hver av rispapirene med pensel med resten av marinaden.
  7. Stek i 7-9 min. Se gjerne til de etter 5 min. 
  8. Blir det rester kan de oppbevares i kjøleskapet i opptil 3 dager.
One thought on “Vegansk bacon

  1. Tilbaketråkk: Omelett, bacon og tomatbønner. | Veien til et bedre liv

Legg igjen en kommentar

