Vegansk eplekake

wp-image-1169142970jpg

I går var det bursdag her i huset, så da bestemte jeg meg for at jeg måtte lage en kake. Fant en oppskrift på vegansk eplekake her

Oppskriften her var ment for en 22-24 cm paiform, og siden min paiform er 28 cm, så lagde jeg en litt større porsjon. Her er mengdene jeg brukte til min paiform:

  • 95 g vegansk margarin/smør
  • 2,5 dl sukker
  • 5 dl hvetemel
  • 3 ts bakepulver
  • 2,5 dl soyamelk
  • 4 epler
  • Kanel
  • Støsukker/perlesukker

Fremgangsmåte:

Smør en paiform og strø den med mel. Forvarm stekeovnen til 200 grader.

Smuldre margarin/smør og sukker i en bolle. Sikt i hvetemel og bakepulver og bland det sammen. Tilsett soyamelk og rør det raskt sammen. Putt røren over i paiformen.

Skjær eplene i skiver å legg de over deigen. Strø over kanel og strøsukker.

Stek på nederste rille i 30-40 min.

Server gjerne med kremfløte (soya eller havrefløte) eller vegansk is til.

Legg igjen en kommentar

